Bewust worden van gezondheid en ziekte

Holisme

Vanuit de holistische visie beschouw ik de mens als één geheel. Alle gevoelens, emoties, gedachten en verlangens zijn met elkaar verbonden. Ze beïnvloeden elkaar en kunnen niet los van elkaar worden gezien. Ze vormen samen een balans. Als op het ene niveau iets gebeurt heeft dat effect op een ander niveau. Binnen de holistische visie wordt een klacht, symptoom of ziekte gezien als een door het lichaam gegeven signaal van een verstoorde harmonie.
Mensen worden voortdurend beïnvloed door positieve en negatieve invloeden vanuit werk, sociale omgeving, leefmilieu, en voeding. Als je goed in je vel zit kan de energie stromen. Je bent in balans. Door een teveel aan bepaalde negatieve invloeden zoals stress of vermoeidheid kan je uit balans raken. Bij een holistische benadering kijkt men in dat geval niet naar de onafhankelijke symptomen maar naar de mens als geheel.

Bewust worden en Inzicht verkrijgen

Het lichaam nodigt je uit bewust te zijn van wat er is. Bewustwording en inzicht verkrijgen zijn onderdeel van je helingsproces.  Daarbij gaat het er niet om een signaal, pijn of ziekte zo snel mogelijk weg werken, belangrijk is het om te onderzoeken welke betekenis een signaal, pijn of ziekte heeft.  Zijn er onverwerkte gebeurtenissen, beperkende overtuigingen, trauma of levenswijze die te maken kunnen hebben bij deze disbalans? Wat vertelt jouw lichaam je? Hoe kun je leren omgaan met jouw lichamelijke klachten en ziekte? Wat staat heb jij nodig om 'heel' te zijn?!

Genezen en helen zijn twee verschillende dingen. Helen is het herstellen van de balans, ‘weer heel worden’!

Reflexzonetherapie

Naast inzicht verkrijgen en bewust te worden van de signalen in je lichaam kan reflexzonetherapie het lichaam ondersteunen.